Jak správně používat BMI kalkulačku?

Slyšeli jste, že byste měli zhubnout, protože je váš BMI index vysoký? Nebo že byste se sebou měli něco dělat, abyste dosáhli svojí optimální váhy? Nevíte, co se pod označením BMI ukrývá a jak používat BMI kalkulačku? Čtěte dál, vše vám povíme.

Index BMI vám řekne, jak na tom jste s hmotností

Body Mass Index, zkráceně BMI, ukazuje poměr vaší tělesné hmotnosti k výšce. Podle výpočtu za pomocí BMI kalkulačky tak zjistíte, zda je vaše váha optimální, nebo zda náhodou netrpíte podváhou, nadváhou nebo dokonce některým ze stupňů obezity.

Proč je BMI tak důležité znát?

Když lékař nebo zdravotní sestra posuzuje vaši tělesnou hmotnost, použijí BMI kalkulačku. Podle toho vám řeknou, co dál a možná zdvihnou i varovný prst. BMI vás totiž informuje i o vašem zdravotním stavu a rizicích, která by mohla hrozit. Možná díky výpočtu zjistíte důvod, proč se zadýcháváte nebo proč je u vás zvýšené riziko diabetu 2. stupně.

Jak BMI vypočítat?

Pro výpočet vašeho BMI indexu se používá jednoduchý vzorec, který vychází z úvahy, že míra tělesných tuků narůstá spolu s váhou. Vzoreček pracuje s vaší tělesnou hmotností a výškou, další parametry, jako třeba procento svalů ve vašem těle, věk nebo pohlaví ale nezohledňuje.

BMI = váha v kg / výška v m2

Jak interpretovat výsledek?

Když do vzorečku dosadíte své údaje, získáte číslo, které vám řekne, zda trpíte podváhou, je vaše tělesná hmotnost ideální, máte nadváhu, nebo dokonce obezitu. Jaké jsou limity hodnot a co znamenají?

Méně než 18, 5 = podváha

S podváhou se nesetkáváme tak často jako s obezitou, i s ní je ale spojené zvýšené riziko některých onemocnění. Ani podváha totiž není zdravá, ukazuje na příliš nízkou tělesnou hmotnost člověka ve vztahu k jeho výšce. Podváha může být způsobena nemocí i odmítáním potravy, mezi nejčastější potíže s ní spojené patří anorexie, bulimie, podrážděnost, nervozita nebo u žen třeba to, že žena přestane menstruovat.

18,5 až 24, 9 = normální hmotnost

Vešli jste se do limitu, který určuje ideální hmotnost? Gratulujeme! Vaše váha odpovídá vaší výšce, riziko zdravotních komplikací je minimální. Samozřejmě to neznamená, že vás nemohou potkat, vy se ale nepřejídáte, netrpíte ani hlady a snažíte se pro svoje zdraví udělat maximum.

25-29,9 = nadváha

Když vám vyjde nadváha, jde o ten zmiňovaný zdvižený varovný prst. Nadváha může být způsobena špatným metabolismem, změnou stravovacích návyků a dlouhodobým stresem, riziko zdravotních komplikací je sice zvýšené, ve srovnání s obezitou ale nijak výrazně. Nemusíte se hned hroutit, začněte se hýbat a zdravěji jíst. Výsledky se dostaví.

30 a více = obezita

Obezita je chronické onemocnění, které už vyžaduje dlouhodobou léčbu. Dělíme ji do tří skupin a je třeba začít zdravě jíst, konzumovat spíš nízkosacharidové potraviny, dostatek proteinů, ovoce a zeleniny, hýbat se a myslet na svoje zdraví.

  • Obezita 1. stupně při hodnotách 30 až 34,9, kdy se můžete potýkat s bolestí kloubů a zad i častou únavou.
  • Obezita 2. stupně při hodnotě mezi 35 a 39,9. S tímto stupněm obezity se už pojí značné zdravotní obtíže, mezi nimi i hypertenze, dna, koronární onemocnění apod.
  • Obezita 3. stupně s hodnotami nad 40 už se pojí s extrémním rizikem zdravotních komplikací, hrozí dušnost, zvýšení tuku v krvi nebo cukrovka druhého stupně.
Štítky: , ,

Related Posts

by
Previous Post Next Post

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

0 shares