Z výzkumů vyplývá, že se děti mnohem více učí interakcí s dospělými, než z pouhých obrazovek. Chcete-li tedy podpořit učení malého dítěte, udělejte si čas na čtení, mluvení a zpívání.
Povzbuzujte je, aby se účastnily domácích prací, jako je např. praní prádla, mytí nádobí a příprava svačin.
Čas strávený u obrazovky v případě batolat je sporný
Je doporučováno, že by děti do roku a půl by se neměly na televizi dívat vůbec a děti mezi 18 – 24 měsíci vystavit jen vysoce kvalitním digitálním médiím ve společnosti rodičů.
A není to jen o televizi, ale také o tabletech a chytrých telefonech. Pořizování selfie a prezentaci reality nejsou děti v tomto věku schopné ani pochopit.
Všechna tato rodinná selfie nepomohou dětem představit realitu. Batolata se toho z obrazovek moc nenaučí, mnohem důležitější je osobní interakce s dospělými tváří v tvář.
Představme si to na příkladu
Když dětem jasně řeknete, že má najít hračku ve skříňce, jednoduše půjde a vezme ji. Pokud dítěti ukážete obrázek skříně s hračkou, nepochopí to. Slovní spojení s dětmi je tak rozhodující k jejich rozvoji!
Vizuální koncept je velkou součástí vzdělávacích médií pro děti
Jedná se o pohádkové knihy, ale právě i nejrůznější aplikace a videa. Symbolické myšlení je schopnost člověka uvažovat o předmětech a událostech, které nejsou v jeho bezprostředním okolí a je klíčovou složkou v rozvoji představivosti dítěte.
Rodiče mohou svým malým dětem pomoci učit se z fotografií, ale současnou realitu z nich nepojme.
Nalezení rovnováhy času u obrazovky
Na druhou stranu nechceme, aby tento článek vedl k tomu, že se rodiče budou cítit provinile. Vzdělávací programy na tv nebo videa v podobě písniček a rýmování přínosné jistě jsou. Dětem se tak podporuje jejich gramotnost a kognitivní dovednosti.
Určitě si dovolte si v klidu uvařit nebo něco udělat do práce a dětem pustit něco z médií. Nicméně přestaňte doufat v to, že se děti naučí z obrazovky abecedu nebo počty.
Jak můžete podpořit vzdělávání dítěte vy sami?
Čtení, mluvení a zpívání jsou jednoduché způsoby, jak zlepšit dětské učení. Je to pro ně obohacením a smyslovým zážitkem. Určování barev, tvarů a pozic (první, na, dovnitř atd.) jsou další zábavné, bezplatné a snadné činnosti.