Většina dětí se obává návštěvy u lékaře a obecně všeho, co souvisí se zdravotními konzultacemi nebo nemocnicemi. Rodiče a lékaři jim však mohou pomoci vše zvládnout pomocí her a jiných psychologických prostředků.
Dítě totiž projevuje strach velkou nervozitou nebo pláčem a často bez útěchy. Ani rodiče to nepřijímají snadno a jsou v napětí. Na druhou stranu nespolupracující děti ztěžují lékařům diagnostiku. Bílé pláště zkrátka a jasně vyvolávají respekt.
Návštěva lékaře není obvykle příjemná věc
Představuje hrozbu pro dětský blahobyt, ať už ve spojení se vzpomínkou na předchozí návštěvy, ale i se současnou situací. Některé věci si spojují s bolestí, ale také s pouhým faktem, že rodič není u všeho přítomen. To má za následek neklid před cizími lidmi a strach z neznámého. Děti mají bujnou představivost, kterou tu umí bravurně použít.
Někdy je to až vystupňované do fáze iracionální fobie, např. strach z injekcí nebo odběru krve. Strach z bílého pláště se odborně nazývá také latrofobie. Mnoho lidem i dětem zapříčiňuje mimo jiné i zvýšení krevního tlaku, který zase klesne, když lékař opustí ordinaci.
Jak zabránit tomu, aby se dítě bálo?
- Snažte se situaci normalizovat a brát to tak, že se neděje nic neobvyklého
- Podejte adekvátní vysvětlení, proč je to potřeba udělat (podle jejich věku) a neklamte ho, pozná to a nebude vám důvěřovat
- Předem nevarujte, stačí říct dva nebo tři dny předem, že půjdete k lékaři
- Omezte čekací dobu. Když je to možné, přijďte přesně na smluvený čas.
- Nevyhrožujte frázemi tipu “Pokud budeš zlobit, přijde pan doktor a dá ti injekci.“ – vytváříte mu tím negativní postoj k lékařství a medicíně do budoucnosti

- Klaďte důraz na pozitivitu – „Když se necháš vyšetřit, tak se vyléčíš.“
- Nalákejte ho na odměnu – „Pan doktor se podívá do krku světýlkem a dostaneš za to odměnu.“
- Buďte mu příkladem – Neříkejte před dítětem, že se třeba bojíte návštěvy u zubaře.
- Udržujte s ním komunikaci a dotýkejte se ho, když je mezi vyšetřením a hovorem s lékařem prostor
- Chyťte ho za ruku
- Do ordinace vstupte s jeho oblíbenou hračkou
- Povzbuzujte ho k odpovědi, když se personál na něco dotazuje
- Staňte se trpělivými rodiči
- Při odchodu dítě pochvalte, jak to skvěle zvládlo – motivujete ho k další návštěvě bez stresu