Proč si nepamatujeme své rané dětství?

Většina z nás si na první tři až čtyři roky života nepamatuje – ve skutečnosti si ze života před sedmým rokem pamatujeme jen velmi málo. A když se pokoušíme vzpomenout si na své nejranější vzpomínky, často není jasné, zda jsou to skutečné věci, nebo jen vzpomínky založené na fotografiích nebo příbězích, které nám vyprávěli ostatní.

Dětská amnézie

Fenomén, známý jako „ dětská amnézie “, znepokojuje psychology již více než století – a my mu stále plně nerozumíme.

Na první pohled se může zdát, že důvod, proč si nepamatujeme, že jsme miminka, je ten, že kojenci a batolata nemají plně vyvinutou paměť. Ale děti ve věku šesti měsíců si mohou vytvořit jak krátkodobé vzpomínky, které trvají minuty, tak dlouhodobé vzpomínky, které trvají týdny, ne-li měsíce. Předškoláci si naopak mohou pamatovat události, které sahají roky zpět. Je diskutabilní, zda jsou dlouhodobé vzpomínky v tomto raném věku skutečně autobiografické – tedy osobně relevantní události, které se staly v určitém čase a místě.

Paměťové schopnosti

Paměťové schopnosti v tomto věku samozřejmě nejsou jako u dospělých – stále zrají až do dospívání. Ve skutečnosti byly vývojové změny v základních paměťových procesech předloženy jako vysvětlení pro dětskou amnézii a je to jedna z nejlepších teorií, která zatím existuje. Tyto základní procesy zahrnují několik oblastí mozku a zahrnují utváření, udržování a pozdější načítání paměti. 

Například hipokampus, o kterém se předpokládá, že je zodpovědný za utváření vzpomínek, pokračuje ve vývoji až do věku sedmi let. Víme, že typická hranice pro kompenzaci dětské amnézie – tři a půl roku – se s věkem posouvá. Děti a teenageři mají dřívější vzpomínky než dospělí. To naznačuje, že problém může být menší s vytvářením vzpomínek než s jejich udržováním.

Ale zdá se, že to není celý příběh. Dalším faktorem, o kterém víme, že hraje roli, je jazyk. Ve věku od jednoho do šesti let děti postupují od fáze mluvení jedním slovem k plynulé své rodné řeči (jazycích), takže v jejich verbálních schopnostech dochází k velkým změnám, které se překrývají s obdobím dětské amnézie. To zahrnuje používání minulého času, slov souvisejících s pamětí, jako je „pamatovat si“ a „zapomenout“, a osobních zájmen, oblíbené je „moje“.

Štítky: ,

Related Posts

by
Previous Post Next Post

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

0 shares