Lesní školky jako alternativa školek klasických

Lesní školky patří mezi alternativní způsoby předškolní výchovy a jsou určeny pro děti ve věku 3-6 let. Prioritou je venkovní výuka, za každého počasí, a rozvoj dovedností a znalostí dětí pomocí vlastních sil, v souladu a v kontaktu s přírodním prostředím. Pro odpočinek je pak připraveno zázemí různých podob. Jedná se o chatky, jurty či maringotky. Kromě klasických venkovních aktivit jsou pro děti připraveny také návštěvy divadel, muzeí a dalších vzdělávacích institucí.

Přírodní prostředí jako dokonalá a přirozená učebna

Pro výuku nenásilnou a přirozenou formou je využíváno přírodní prostředí, především pak les a louka. Nabízejí nepřeberné možnosti různých aktivit, jež jsou pro děti přirozené – překážky, které musejí překonávat. Mohou se vydat tam, kam si troufnou, poznávají okolní přírodu. Pokud některé z dětí zatouží po chvilce odpočinku, najde si místo, kde mu je příjemně a odkud může pozorovat okolní dění a naslouchat zvukům kolem sebe.

Každý učitel připravuje aktivity tak, aby byly v souladu s právě probíhajícím ročním obdobím. Pro hru a vzdělávací činnosti, jež jsou vedeny nenásilnou a přirozenou formou, děti využívají to, co jim nabídne příroda – kamínky jako hudební nástroje pro doprovod zpěvu nebo jako pomocníky pro počítání, klacík a písek jako alternativu tužky a papíru. Kromě toho mají možnost využívat všechny svoje smysly – vnímají vůně, poslouchají zvuky, pozorují okolní přírodu. Zjišťují, čím se živí lesní zvěř, poznávají rostliny a lesní plody.

Základní charakteristika lesní školky

Jak již bylo řečeno výše, převážná část aktivit se uskutečňuje v prostředí lesa. Pro děti je však vždy připraveno i kryté zázemí, které je v chladném období vyhřívané.

Základním předpokladem spolupráce rodiny a školky je důvěra a dobrá komunikace. To jsou velice zásadní hlediska.

Principy vzdělávání vidí zastánci lesních školek především v přirozených situacích, spontánních dětských aktivitách a v získávání přímých zkušeností.

Rozvoj a výuka dětí probíhají v souladu s platnými pravidly předškolní výchovy. Velkou výhodou je pak snazší rozvoj kreativity a hrubé motoriky. Pobyt v přírodě má na dětský organismus blahodárný vliv a děti bývají méně často nemocné.

Štítky:

Related Posts

by
Previous Post Next Post

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

0 shares