Poruchy učení jsou skupinou neurovývojových poruch, které mohou významně omezovat schopnost člověka učit se novým věcem. V důsledku toho může mít dotyčná osoba potíže s úkoly, jako je mluvení, čtení, psaní, dávat pozor, rozumět informacím, pamatovat si věci, provádět matematické výpočty nebo koordinovat pohyby.
Příčiny poruch učení
Poruchy učení jsou způsobeny rozdíly v neurologickém fungování mozku daného člověka. Tyto rozdíly se mohou objevit před narozením osoby, během porodu nebo v raném dětství a mohou být způsobeny faktory, jako jsou:
- Nemoc matky během těhotenství
- Porodní komplikace, které blokují tok kyslíku do mozku dítěte
- Určité geny, díky kterým je člověk geneticky náchylnější k rozvoji poruchy učení
- Zranění nebo onemocnění, jako je meningitida, v raném dětství
- Zdravotní stavy, jako je dětská mozková obrna a Downův syndrom, často zahrnují určitou míru poruchy učení
Je však důležité poznamenat, že poruchy učení by neměly být zaměňovány za problémy s učením, které vznikají v důsledku jiných faktorů, jako jsou:
- Zrakové, sluchové, verbální nebo motorické postižení
- Intelektuální postižení
- Emocionální poruchy
- Ekonomické, kulturní nebo ekologické nevýhody
Léčba poruch učení
Poruchy učení jsou celoživotní stavy, které nelze opravit ani vyléčit; avšak s včasnou diagnózou, léčbou a podporou mohou být lidé s poruchami učení úspěšní ve škole, v práci a ve své komunitě.
Léčba poruch učení může zahrnovat:
- Speciální vzdělávání: Děti s poruchami učení mohou využít vzdělávání speciálně vyškolenými učiteli, kteří provádějí komplexní hodnocení schopností dítěte a pomáhají dítěti stavět na jeho silných stránkách při kompenzaci jejich postižení.
- Léky: Někteří lidé mohou potřebovat užívat léky, aby zlepšili svou schopnost soustředit se a soustředit se.
- Terapie: Psychoterapie může pomoci lidem s poruchami učení vypořádat se s emocionálními problémy a rozvíjet dovednosti zvládání.
- Jiné intervence: Lidé s poruchami učení mohou mít prospěch také z jiných intervencí, jako je logopedická a jazyková terapie.
- Podpůrné skupiny: Lidé s poruchami učení i rodiče dětí s poruchami učení mohou mít prospěch ze setkání podpůrných skupin, které jim pomohou spojit se s ostatními, kteří mají podobné zkušenosti. Potíže s učením mohou často vést k napětí, nedorozuměním a konfliktům v rodině, zejména v rodinách, kde je tento stav dědičný.